Tuesday 24 September 2013

På tok för tidigt

Att gå upp klockan 5 på morgonen.
Det känns lite för tidigt för mig.
I alla fall idag, när jag sovit oroligt och vaknat lite sådär kallt svettig, med obehagskänsla i kroppen och sånt där doh-vad-jag-känner-mig-HÄNGIG-svid i hals och bihålor. Dags att behöva bli sjuk eller?

Jag borde väl inte klaga, som inte varit sjuk sedan i påskas i år, och Tjorven har varit frisk som en nötkärna.
Han har förresten snart fått alla sina tänder, den älskade ungen.
Vid 13 månaders ålder. 
Eller 16, det beror på hur man räknar.

När det gäller prematurt födda barn måste man ju korrigera åldern när man tittar på deras utveckling, så man inte jämför dem med barn som egentligen är äldre i faktisk ålder. Att till exempel jämföra en 7 månader gammal bebis med en 10 månaders är ju stor skillnad, både i längd, vikt och utveckling.

Det är alltid lika knepigt när någon vänlig själ på stan börjar prata, charmad av hans energi och leende, och så frågar de ju ofelbart hur gammal han är.

Jag får alltid bestämma mig snabbt om jag ska ge den långa eller korta versionen, men vissa dagar jobbar inte hjärnan särskilt kvickt och fiffigt.

Som idag.





Kram, Lina

No comments: