Thursday 26 September 2013

Det är lätt att glömma

Tänka sig, så härligt det är med årstider! Och solen har strålat från en klarblå himmel idag, som om den är alldeles lycklig över att kunna erbjuda sådana, och faktiskt få lite sovmorgon och tidiga kvällar den också.
I alla fall här i Sverige och Norden.

Jag har börjat fundera lite över hur våra orkidéer kommer att klara vintern. De trivs ju så bra i våra stora fönster och blommar generöst i sommarsolen mest hela tiden, men under vinterhalvåret blir det inte så mycket solsken.
Och det är ju vad som får dem att må bra. Ljus och vatten.


Vatten ska vi väl inte gå in närmare på egentligen, det finns mycket att önska i hur jag vattnar våra blommor. Jag tar fram kannan när jag kommer ihåg. Och när jag hinner göra det direkt, annars glömmer jag igen.


Man får vara glad att blommorna inte har en Socialtjänst, som skickar ut Barska Kvinnor klädda i tweed och stickiga strumpbyxor, som inte tar av sig skorna när de klivit över tröskeln. Förståndiga skor med en mycket moderat klack, alldeles precis vad som passar sig, men inte alls klädsamma.

Barska Kvinnor som hummar, skakar på huvudet och bedömer mig vara en mycket opassande blom-mamma, och som därefter tvångsomhändertar mina blommor och flyttar dem till ett annat hem.
Ett hem där en annan blom-mamma älskar dem mer.

Men det kan de inte. Älska dem mer än mig alltså. 
Jag är bara glömsk.

Kram, Lina


No comments: