Sunday 6 October 2013

Att göra en tavla

Åh.
Nu blev jag sådär sugen på att måla igen.
Och då menar jag inte väggar. Sist jag målade en vägg råkade jag stå lite för nära när jag böjde mig fram för att fylla på mer färg i den därna platta behållaren, ni vet, och gjorde ett alldeles egetinspirerat konstverk i form av två halvmånar. Det kan ju förstås kallas för 'att göra en tavla' men det är inte riktigt den typen jag tänker på. 

Nej, jag menar såna där tavlor man frivilligt hänger på väggen syftet att få se dem varje dag. Såna där tavlor som kan hamna lite snett ibland, men som går att rätta till. Tavlor där du kan försvinna in i den där lite abstrakta miljön, där du kan vara med. Där du kan följa med blicken varje penseldrag och se hur makalöst de följer varandra och skapar en vacker helhet.

Jag brukar för det mesta teckna i blyerts eller kol, men för en tid sedan började jag göra färgglada tavlor till Tjorven. Illustrerade årets alla årstider med ugglor, till exempel, där den stackarns ugglan i januari var snötäckt och frös som en hund, och den i juli låg i hängmatta och svettades floder.
Eller en röd, blingblingig liten damkisse med handväska och en käck, prickig scarf runt halsen. 
Polkadot-snobb.

Skulle vilja fortsätta på det färgglada temat, men göra dem större. Som mentaliteten i USA, liksom. Större, bättre och vackrare. Kanske tredelade. Tre för samma pris av en, det vore ju absoluta toppen.

För många år sedan fann jag en hemsida som säljer just tavlor, och många av dem är helt vansinnigt underbara. Jag lånar några av dem hit så att du kan få se.





Vill du se fler?
Kika in här och dö som jag gör.

Kram, Lina



No comments: