Tuesday 28 August 2012

Högklackad-person wannabe

Jag har alltid varit en lågklackad person. Mina absoluta favoritskor är Converse i alla dess former, speciellt mina vita från jobbet ♥ Här på fotografiet nedan står de på vår balkong och tvingas posera så att jag kan få en bra bild.


Jag köpte för ungefär ett halvår sedan ett par svarta högklackade stövletter som jag verkligen älskar, samt att jag ju har de sedvanliga svarta pumpsen som jag tyvärr endast använt på begravningar. Såg i förmiddags ett par supercoola högklackade skor på 9gag.com med comic-tryck och fick faktiskt lite sug efter högklackat - nu har jag ju cirka ett år på mig att lära mig gå ordentligt i dem innan jag börjar jobba igen hihi. Det kan vara så sjukt snyggt med ett par högklackade till jeans - tycker inte ni det också?

Under antiken hade de egyptiska slaktarna klackar "för att höja sig över de dödliga"; mongoliska ryttare bar klackar för att få ett fastare grepp i stigbygeln; generellt hette det sedan att klackar kom till för att resa män över smutsen på gatorna. När den kortvuxna Katarina av Medici 1533 gifte sig med dåtidens hertigen av Orléans, hade hon styltklackar, s.k. chopine, och skapade ett första klackmode. Styltklackarna kunde vara upp till 35 cm höga. De var så höga att man behövde käpp för att balansera sig på dem. De visade sig utmärkta på teatern, för skådespelare som skulle höja sig över mängden. På 1600- och 1700-talet var höga klackar tecken på att man tillhörde högre klasser, och användes av både män och kvinnor. Särskilt märkvärdigt var röda klackar på Ludvig XIV:s tid - en detalj som förbjöds under och efter franska revolutionen. Men klacklöst och platt blev det knappast därefter, snarare tvärtom. I vår tid används höga klackar nästan uteslutande av kvinnor (denna text hämtades här).

Dessa skor finns på Nelly och Brandos.

Kunde man gå i såna skor skulle jag nog ställa mina kära Converse på hyllan en stund... Så tycker jag även (till min mans förtret) att kilklack är ursnyggt, dessa hittade jag på Brandos (av märket Vagabond):


Tyvärr har jag inte hittat några snygga stövlar - har ni några förslag?

Dags för ännu en kopp kaffe, eller jag kanske ska slå på stort och göra en latte ;-)

Puss och kram 
Lina

2 comments:

Cherie said...


Shoes = ♥

Many moons ago I was a high heel-a-holic, mostly boots still as I wore jeans alot :)
Then I got old and had Jack :p wore more flat shoes 'Fit Flops' ftw! Gorgeous things and they do boots too!
But I have to say that once again of late I am looking more at heels (but as yet not buying) - love the ones you have pictured here :D

Oh and I still want a pair of purplez converse from your work place plx! ;)

Love to Team Freij!!!

Johanna Stålros said...

Jo jag älskar högklackade, men det är faan inte värt att gå runt och ha ont- så jag kär den sköna stilen ja me- så får andra gå runt och vara snygga;) Kram