Wednesday 22 August 2012

Brittsommar kanske? Please?

Nu är det några dagar sedan jag skrev senast, jag behövde nog en liten paus från allt vad tänka heter tror jag ;-) Hälsade på Elliots mormor igår för promenad och fika och hon var så glad och stolt över att köra Elliot i vagnen - det värmer ett mammahjärta. Fastnade i köer på vägen hem (som vanligt vid Järva krog i södergående riktning) så kastade snabbt i mig middagen (istället för min vanliga makliga takt, tänk att jag alltid är klar sist) och sen bar det av mot fina Johanna! Tog en lång, ganska rask promenad och gjorde ett litet stopp vid Vintervikens Café. Mycket mysigt ställe 

Vi satt nog lite för länge för sen när vi skulle fotografera lite till (det fanns en massa vackra blommor och ett litet lusthus) så hade det blivit på tok för mörkt ;-)

Löfte: gå dit igen och fotografera när det är ljust!

Nu börjar det kännas att vi närmar oss slutet av sommaren, luften är svalare och jag inbillar mig att jag sett gula löv både här och där, för att inte tala om alla klart röda rönnbär överallt. Än finns det dock tid för brittsommar - vi får hjälpas åt att hålla tummarna!

Brittsommar kallas en period med varma, soliga och sommarliknande dagar under hösten. En exakt definition av begreppet saknas. Ibland förekommer krav som att den varma perioden måste komma efter en period av lägre lufttemperatur under dagen eller att temperaturen måste vara över 20 grader någon gång under dagen. Uttrycket brittsommar hänger samman med Birgitta och Britta, som har namnsdag 7 oktober. Det var då det hölls Brittmässa (ibland skrivet Brittmäss), en officiell höstmarknad. Ibland sägs att det endast är varma perioder runt den 7 oktober som kan kallas brittsommar.

Riktigt så här vackra färger har vi inte än, men misströsta icke - de kommer ;-)




Sov gott, hoppas att ni får en bra onsdag!

Kram,
Lina 

1 comment:

Johanna Stålros said...

Mysigt inlägg vännen, och att promenera det ska vi göra mera av;) Tack för i går, underbart god kladdkaka;) puss