Sunday 15 December 2013

Var det någon annan som märkte att det var Fredagen Den 13:e?

I fredags var Totte och jag inbjudna till att fira Lucia hos en av de goa mammorna i den där mammagruppen jag halkade med i för en tid sedan.
Totte fick klä ut sig till en pepparkaka, och jag hade klätt mig ganska fint i min grå topp med mosaikansiktet och ett par svarta jeans. Förväntningarna var höga och lussebullemagen knorrade och sög, och glöggtarmarna vred sig av längtan.
Jag kunde redan känna doften av saffran, pepparkakor och tända ljus.

Att det utöver Lucia även var Fredagen Den 13:e hade jag helt missat.

Strax efter att Totte vaknat och vi skulle bylta på oss ytterkläderna, så kräktes han ner hela mig och halva badrummet. Så att gå dit i min fina grå topp med mosaikansikte var liksom out the window, då jag nu hade en halvsmält sörja av Pasta Bolognese över hela bröstet.

Det förstörde liksom looken.
Mosaikansiktet såg mest ut som de där två tomaterna som ska gå över vägen och så kommer det en bil, ni vet. 
Kom nu ketchup, så går vi.

Så Totte gick dit som en sockersöt liten pepparkaksgubbe, och jag gick dit i en sotarliknande utsyrsel.
(jag ligger lite efter med tvätten)

Vi fick en jättefin eftermiddag trots klädeskatstrofen. Totte finner sig alltid väl tillrätta bland barnen och leker och skrattar. Och jag älskar gemenskapen och värmen som präglar denna mammagrupp; är det någon liten unge som blir ledsen så är det den vuxen som befinner sig närmast som plockar upp och tröstar.
En hand som smeker någon annans barns huvud, någon som medlar i leksakstjuveri, och alla leker med alla. Jag gillar't.



Det absolut roligaste på hela dagen var när vi skulle gruppfotografera alla barnen; sex stycken, alla med innihelsikes mycket myror i baken. 
Härliga kaos.


Hoppas att ni alla fick en fin Lucia, och inte märkte av så mycket att det ju faktiskt även var Fredagen den 13:e.

Kram, Lina






No comments: